Subscribe Now
Trending News
By using our website, you agree to the use of our cookies.
25mm of 23mm, wat is het snelst?
Vergelijking rolweerstand bij veranderende bandendruk
Gear

25mm of 23mm, wat is het snelst?

Waar vroeger banden zo dun mogelijk waren en zo hard mogelijk opgepompt werden, zien we tegenwoordig meer en meer bredere banden verschijnen op de fiets. Zijn 25mm banden nu sneller en beter, en waarom? Met deze vragen trokken we naar Continental, waar banden al sinds het ontstaan van het bedrijf specialiteit zijn.

Rolweerstand
Rolweerstand van een band. Hoe harder een band vervormd, hoe hoger de rolweerstand

Rolweerstandbet
Om het verschil tussen brede en smalle banden te begrijpen, moeten we eerst uitzoeken waar de rolweerstand van een band vandaan komt. Tijdens het fietsen maakt de band contact met de grond en wordt de band zachtjes vervormd. Wanneer je met zachte banden rijdt, merk je dit duidelijk, maar dit gebeurt ook bij banden die harder opgepompt zijn. Door deze vervorming gaat er energie verloren. Hoe minder de band dus vervormt, hoe kleiner het energieverlies en hoe minder de rolweerstand.

Hoe smaller, hoe sneller?
Lange tijd werd gedacht dat smallere bandjes per definitie sneller waren. Ze werden als aerodynamisch gezien omdat ze smaller zijn, en door ze zo hard mogelijk op te pompen, werd ook de rolweerstand minimaal. Zoals we daarnet besproken hebben, zorgt de hogere bandendruk er immers voor dat de band minder kan vervormen en dus een lagere rolweerstand heeft. Jammer genoeg betekent dit voor atleten minder comfort. Maar in ruil voor minder weerstand maken we deze opoffering al snel.

Oppervlak van een 23mm band (links) en 25mm band (rechts)
Oppervlak van een 23mm band (links) en 28mm band (rechts)

Tegenwoordig wordt echter veel meer onderzoek gedaan rond de rolweerstand van banden. Zo blijkt dat bredere banden niet per definitie trager zijn. Uit cijfers van Continental, onder meer bekend van zijn GP 4000 banden, blijkt dat brede banden minder druk nodig hebben dan smalle om dezelfde rolweerstand te bekomen. De verklaring hiervoor wordt geïllustreerd in de figuur, waar de vervorming van een 23mm band (links) met een 28mm band (rechts) wordt vergeleken. Het stuk band dat samengedrukt wordt is bij de brede band veel kleiner, waardoor de rolweerstand bijgevolg ook kleiner zal zijn.

Bandendruk
Uit onderzoeken blijkt bovendien dat bredere banden minder hard opgepompt moeten worden dan smalle, om tot dezelfde rolweerstand te komen. Ook voor atleten is dat goed nieuws, want dat betekent dat de brede banden, zeker wanneer de weg niet perfect is, veel meer comfort bieden. Een zachtere band zal zich beter rond oneffenheden kunnen plooien, waardoor je als renner minder schokken voelt. Een brede band is daarnaast ook veel stabieler dan een smallere band.

Vergelijking rolweerstand bij veranderende bandendruk
Vergelijking rolweerstand bij veranderende bandendruk

Uiteraard willen we tijdens een wedstrijd allemaal zo snel mogelijk aan de finish zijn. Daarom is het interessant dat het principe ook andersom toegepast kan worden. De brede band kan immers tot dezelfde druk opgepompt worden als de smalle band. De rolweerstand van de brede band zal dan lager zijn dan van de smalle band, terwijl de brede band stabieler zal blijven.
Let bij het oppompen van je banden wel op. Een te hoge bandendruk zal altijd voor meer rolweerstand zorgen. Kleine oneffenheden in de weg zorgen er dan voor dat de band heel zachtjes op en neer zal springen. Hoewel dit voor veel atleten aanvoelt alsof ze sneller kunnen rijden, zal de rolweerstand eigenlijk hoger zijn dan wanneer de band iets zachter zou opgepompt worden.
De juiste bandendruk is afhankelijk van het lichaamsgewicht, maar aangezien triatleten over het algemeen redelijk scherp staan, is het vrijwel nooit nodig een band steeds tot aan zijn maximumdruk op te pompen.

Continental GP 4000SII test
Om het verschil tussen 23mm en 25mm zelf te ervaren, reden we geruime tijd met de 25mm versie van de immer goed scorende Continental GP 4000SII. Net zoals de 23mm versie is deze band zeer lekbestendig en zorgt de duurzame Black Chili Compound sowieso al voor een lage rolweerstand. Het gerucht gaat dat Continental deze rubbersamenstelling per toeval ontdekt heeft en de ingenieurs zelf niet helemaal begrepen waarom de samenstelling zulke goede resultaten opleverde.

Ook de professionele wielerteams lijken de 25mm banden ontdekt te hebben. En niet enkel in het peloton zo blijkt, want Tony Martin werd in een tijdrit al gespot op 25mm. De kleine hoeveelheid extra gewicht, 20 gram bij de Continental GP 4000SII, blijkt zeker en vast op te wegen tegen de verminderde rolweerstand. We deden geen onderzoek om dit te bevestigen maar het spoorde ons in elk geval aan om de band te testen op het WK 70.3, wat met succes verliep. Wat wel opviel, is dat de 25mm banden van Continental iets dikker zijn dan 25mm banden van concurrenten. Bij een aerodynamische kader en tijdritfiets kijk je voordien dus best even na dat de band nergens sleept.

Continental GP4000
Continental GP4000

Het grootste verschil is inderdaad merkbaar op slechte wegen. Zeker wanneer de banden iets zachter opgepompt worden dan de 23mm versie is het comfort merkbaar beter. Gevoelsmatig lijken de banden ook sneller bij gelijke bandendruk. Ondanks dat we de banden al een lange tijd konden testen, dateert de laatste lekke band al van het vorig setje buitenbanden. Ook de slijtage is momenteel zeer laag, waardoor we zeker kunnen spreken van een duurzame allroundband. De verkoopcijfers van Continental bevestigen in elk geval de trend om over te stappen naar de brede banden. De 4Season band is heel populair in 25mm en zelfs 28mm en is tegenwoordig ook in 32mm beschikbaar. Voor triatlonwedstrijden is de GrandPrix TT, de wedstrijdband van Continental, ook in 25mm beschikbaar.

Conclusie
Net zoals door het grote publiek de overstap gemaakt werd van 20mm naar 23mm banden, lijkt ook de overstap naar 25mm in aantocht. Op wedstrijden en bij professionele wielerteams zien we deze bredere banden meer en meer verschijnen. Zelf waren we ook zeer te spreken over het verhoogde rijcomfort, zonder in te moeten boeten op gebied van snelheid.