Thursday , 23 November 2017

Ga aëro, scheer je benen… of niet?

benen scherenTriatlon is eigenlijk vrij eenvoudig. De essentie staat op sommige t-shirts te lezen: “triatlon bestaat louter uit eten, drinken en slapen”. En daarbij is het de hoofdbedoeling om zo snel mogelijk van a naar b te raken. Vooral bij het fietsonderdeel zijn tal van zaken op de markt die net dat streven willen onderstrepen: aëroframes, blitse helmen, volle wielen en ga zo maar door. Wie die zaken in huis wil halen, moet of over een vrijgevige baas, een welwillende echtgenote, een rijke oma, een rijkgevuld spaarvarken of een mitrailleur voor een bankoverval beschikken. Een goeie vriend verzuchtte onlangs nog dat het verschil tussen een goede en een slechte tijd tegenwoordig niet zozeer meer met aanleg en trainingsarbeid, maar wel met financiële draagkracht te maken heeft. Maar… klopt dat wel? Helpen al die blitse attributen?

Of iets al dan niet snel gaat, zit veelal tussen de oren. Als je het gevoel hebt dat iets sneller gaat, dan is er veel nodig om je van het tegendeel te overtuigen.

Nu, de zoektocht naar tijdswinst door een beter (lees: meer aërodynamisch) fietsnummer hoeft niet meteen fortuinen te kosten. Een aantal kleine ingrepen kunnen je fietstijd gvoelig inkorten. Onderzoek door verschillende centra heeft dit uitgewezen.

We trappen een open deur in wanneer we stellen dat niet iedereen onder ons er meerdere fietsen op na kan houden. En eigenlijk is dat niet eens nodig ook. Aëroframes leveren een tijdswinst op wanneer je je gemiddelde snelheid boven de 30 km/u kunt houden. Daaronder hebben ze weinig zin. Overigens, op bochtige en heuvelachtige terreinen ben je met zo’n aëromonster, hoe mooi ook, veeleer in het nadeel. Ook op stayer-wedstrijden zijn ze ongenode gasten omdat de ITU en de UCI bij stayeren aërobars verbieden die verder reiken dan de remhendels. Als je moet gaan voor één enkele fiets, kies dan het beste een comfortabele racer. Daarmee kan je je overal laten zien.
We gaan ervan uit dat je je wedstrijden al met een wedstijdpakje afwerkt. Of het uit één, dan wel uit twee delen bestaat, laten we aan je persoonlijke voorkeur over. Zo’n traitlonpak flappert niet in de wind. En dat bespaart je tijdens een tijdrit van 40 km ongeveer 2 minuten. Kostprijs: €60 tot €150.
Aërobars. Het hoge woord is eruit. Als triatleet kan je eigenlijk niet zonder. Afhankelijk van je fietsprestatie kan een “liggende fietspositie” je fietstijd tot 15% verbeteren. Over een tijdrit van 40 km scheelt zoïets al gauw 5 tot 6 minuten. En met een prijs die schommelt tussen €40 en €150 voor een basis-opzetstuur ben je er nauwelijks aan geruïneerd.
Veel fietsfabrikanten bieden tegenwoordig fietsen met een omkeerbare zadelpen. In de “gewone” stand, heb je een klassieke zadelhoek van 73°. Door de pen om te draaien (vergeet je zadel niet!) krijg je een een aëropositie met een zadelhoek van 76° tot 79°. Kan dat niet, dan kan je opteren voor een voorwaarts gerichte zadelpen.

profile.jpgZo’n pen kost €60. Tijdswinst boek je er niet door, maar het liggen wordt een stuk minder belastend voor je rug.

Zoeken naar een aëropositie en dan toch gaan grijpen naar een bidon die in een bidonhouder is geplaatst, is behoorlijk onlogisch. Op het frame gekleefde powerbars zijn dat eveneens. Kies daarom bij voorkeur voor een aërobidon, die ervoor zorgt dat je niet uit je liggende positie moet komen om te drinken (kostprijs ongeveer €20) en een tube-box op je liggende framebuis, tegen je stuurpen bevestigt (kostprijs €15). Die leveren je een tijdswinst van ongeveer 30 seconden op.

Vergeet bidons die achter het zadel worden geplaatst, want dan moet je je weer op gaan richten om die bidon te nemen en te drinken en laat dat nu net bewegingen zijn die de luchtstroom verstoren en dus voor tijdsverlies zorgen.

Een aërohelm laat je lijken op een personage uit The Matrix of Terminator, maar levert toch een tijdswinst van anderhalve minuut op. Aërohelmen kosten echter al snel €150.

Vergeet de aërovork. Die dingen zijn mooi, maar helaas ook erg duur. Tenzij je natuurlijk niet maalt om €300 à €400 voor een tijdwinst van 30 seconden.

Wielen zijn dan weer een verhaal apart. Een stelletje licht lopende wielen levert heel wat tijdswinst op en zorgt ervoor dat je minder kracht moet leveren om vooruit te komen. Wielen zijn er echter in alle soorten. Zo hebben professionele atleten wielen voor heuvelachtig terrein, wielen voor winderige parcours, wielen voor windluwe omgevingen en wielen met tal van velghoogtes. We gaan ervan uit dat je niet meteen over het budget beschikt om het hele assortiment in huis te halen.
Een vol wiel mag dan supersonisch lijken, zolang je geen gemiddelde snelheid van 40 km/u of meer aan kunt houden, heb je er weinig tot niets aan. Spaar je varken tot je voldoende getraind hebt en een sponsor vindt die die dingen voor je kerst of je verjaardag koopt.
Ook carbon wielen zijn blits, maar voor de meeste gewone stervelingen gewoon te duur en te fragiel. Je zal er maar op een stukje Vlaamse kasseien mee terecht komen…
Als je je dat kunt veroorloven, ga dan voor een setje eenvoudige trainingswielen en koop daarnaast een setje met hoge velgen. Aluminium wielen heb je met een velghoogte van 30mm. Die levert je al een tijdwinst van 5% op. Kan je toch voor carbon gaan, dan komt een velghoogte van 50 tot 80 mm en een tijdwinst tot 10% of anderhalve minuut in het bereik. Reken voor degelijke wielen echter op een budget van €250 tot meer dan €1000 voor een set. Euromillions, iemand?

Wat ons ten slotte bij de titel boven dit stukje brengt… geschoren benen. Jammer voor de mensen die we moeten ontgoochelen, maar de aërowinst die geschoren benen opleveren, is zo verwaarloosbaar dat ze niet eens in tijdwinst wordt uitgedrukt. En die uitspraak wordt ons allerminst ingegeven door het feit dat het allerliefste wat wij hebben ons stellig bezwoer dat ze onze fiets vakkundig met de slijpschijf zou bewerken indien we geschoren benen ook maar durfden te overwegen…

Nee, we worden in deze gelukkig bijgetreden door de wetenschap.
Of jij voor geschoren kiest of niet, laten we aan je eigen voorkeur over. Het enige voordeel wat geschoren benen opleveren, is dat ze massages voor de masseur of masseuse iets makkelijker maken en dat het verzorgen van een wond bij een eventuele valpartij er ook door wordt vereenvoudigd. Verder dienen ze tot niets…

About Timothy Van Goethem

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>