Monday , 20 November 2017

Het volle achterwiel

Een vol wiel staat niet alleen heel mooi, het heeft wel degelijk nut.

Windtunnel testen hebben aangetoond dat een vol achterwiel de beste aërodynamische resultaten geeft.
Bij een snelheid van 45km/h heb je al makkelijk 40Watt minder nodig dan bij een niet-aëro wiel.

Een 2e voordeel is het vliegwiel effect. Het gewicht van een vol wiel is relatief hoog t.o.v. een spaakwiel. Het zal dus iets meer energie kosten om het wiel in beweging te brengen, maar eens het in beweging is, bezit dat wiel een bepaalde hoeveelheid energie. Het blijft dus langer in beweging.

Pro:
* Goede aërodynamica
* Ideaal voor vlakke tot licht glooiende parcours, met vooral veel rechte stukken

Contra:
* Niet te gebruiken bij hevige wind (instabiliteit van het achterwiel)
* Niet interessant voor zware klim of zeer bochtige parcours
* Niet toegelaten in stayer wedstrijden
* De prijs

Om op dit laatste aspect in te pikken, zijn er tegenwoordig “CH Aero Wheel Covers” beschikbaar. Dit zijn een 2 platen die op een standaard wiek worden gemonteerd, en op die manier een vol wiel nabootsen. Voor amper een 60-tal dollar heb je de voordelen van een vol wiel.

ch_aero_wheel_cover

Klik hiervoor meer info

About Jim De Sitter

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>