Friday , 20 October 2017

Racemonsters of gewoon monsterlijk?

Het lijkt er op alsof het ook een hete nazomer gaat worden voor de liefhebbers van innovatieve triatlonfietsen. Wij hebben nu al twee afspraken staan om in de week voor de Ironman in Kona naar nieuw materiaal te komen kijken. En deze week werden er twee redelijk opvallende triatlonfietsen aan het grote publiek voorgesteld. Oordeel zelf of je het een racemonster vindt, dan wel een monsterlijke creatie. De Omni lijkt sterk op de Lotus 108 van 1991, de Diamondback heeft dan weer ideeën opgedaan vanuit de MotoGP.

Monocoque frame bij de Omni

tririg-omni

Laten we beginnen met de TriRig Omni.

Een monocoque frame is niet nieuw. Dimond sprong vorig jaar in Hawaii al erg in het oog met Maik Twelsiek op de beam bike. Lotus had in 1991 al het idee opgepikt en maakte in totaal 15 exemplaren van de 108, de toen al in het oog springende fiets waarmee Chris Boardman olympisch kampioen werd. Of Tririg effectief de mosterd haalde bij Dimond en Lotus, zullen we wel nooit weten. De Amerikanen gingen op zoek naar een aerodynamische oplossing om de wind zoveel mogelijk van de atleet weg te houden en de wind over de fiets naar het achterwiel te brengen. Vandaar dus het glooiende monocoque frame, met vlak voor de zadelpen een apart feature: de storage box:

tririg-omni-storage

Wie goed kijkt, ziet ook geen snelspanners op de wielassen. Op het frame is er ook geen plaats voor bevestigingen voor een drinkbushouder. De in eigen huis ontworpen oplossing voor de drinkbus achter het zadel ziet er alvast solide uit. Ook innovatief is het feit dat de voorvork flexibel in lengte af te stellen is, zonder dat je daarvoor de ijzerzaag moet bovenhalen. Het systeem biedt maar liefst 5 standen zodat je de voorvork 4 cm hoger of lager kan krijgen. Wat ons wel tegenvalt, is dat zo’n innovatieve fiets het moet doen met slechts een Sram Force groep, en met een Sram Rival derailleur. Het frameset moet 4.990 dollar kosten, de volledig afgemonteerde fiets zo’n 7.990 dollar.

Diamondback: doorbraak of afbraak

De Omni mag dan nog op een tijdritfiets van 1991 lijken, de gloednieuwe Diamondback Andean heeft dan weer meer weg van een MotoGP machine. Diamondback huldigde het principe van de motor-racerij door hun nieuwe model op te bouwen vanuit de wielbasis. Door de ruimte tussen de wielen volledig op te vullen, zou er een groot aerodynamisch voordeel ontstaan. Eén ding is zeker: als je wil opvallen in de wisselzone én op het fietsparcours, dan is dit je ultieme wapen. Je kan de Diamondback volledig naar eigen wens en in je favoriete kleur samenstellen, voor prijzen tussen 4.780 en 8.070 dollar. De Hed-wielen, waarmee Diamondback een stevig partnership is aangegaan, kies je dan natuurlijk ook in bijpassende kleuren.

Ook hier geen snelspanners, wel schijfremmen voor- en achteraan. Verder heeft Diamondback met de Andean vooral rekening gehouden met de behoeften van veel triatleten. De Andean is meer dan een vervoermiddel, je kan er ook zowat je hele hebben en houden in kwijt:

diamondback-storage

Hot or not?

Als de discussie over schijfremmen in triatlon een paar weken geleden ons één ding heeft geleerd, dan is het wel dat we op het gebied van fietsen graag blijven vasthouden aan traditie. Deze twee modellen breken met die traditie, maar of het een hit gaat worden, vragen we ons nog af. Eén ding pleit al voor de Omni en de Andean: ze zien er duurder uit dan ze zijn. Als we een persoonlijke voorkeur mogen geven, dan kiezen we eerder voor de Diamondback Andean. Die ziet er bruter en cooler uit en zeg nu zelf, een fietsmerk die op het frame kiest voor een “trash” compartiment, dat is toch fantastisch!

Maar we horen het natuurlijk graag van jullie zelf. Laat maar weten via onze facebookpagina of hier in de comments of je de twee hot or not vindt… Wij zijn vooral benieuwd of dit de voorbode is van een nieuwe generatie triatlonfietsen. Cervelo houdt ons al een tijdje wachtende voor de opvolger van de P5 en we zijn benieuwd of BMC verder gaat met de Impec concept bike van 2014 richting triatlon. Cannondale en Specialized hebben de laatste twee jaar ook weinig vernieuwingen gebracht. Het zou ons dan ook niet verbazen als begin oktober nog een paar openbaringen volgen. Of die er gaan uitzien zoals de TriRig Omni of de Diamondback Andean is nog maar zeer de vraag…

About Hans Cleemput

Hans Cleemput
Hans is hoofdredacteur van 3athlon.be en speaker op veel triatlon en duatlon wedstrijden. Sinds Kapelle Op Den Bos 2014 mag hij zich ook triatleet noemen :-)

38 comments

  1. Ge kunt er wel een paar motorkes in kwijt…..

  2. Met de Ventum, Dimond en Falco zijn er ng 3 merken die de atypische toer opgaan… Natuurlijk wel de zipp 2000 fiets als trendsetter heel wat jaren terug… Als fietsmateriaalfreak alleen maar leuk, uiteindelijk moeten de beentjes wel ng trappen, wat voor de meeste normale stervelingen onder ons belangrijkste is. De Frodeno’s, Kienles kunnen die marginal gains natuurlijk wel iets opbrengen… En dan nog.

  3. De Diamondblack ziet er misschien voor sommigen niet aantrekkelijk uit, maar hij heeft alle zwakke punten in een TT Fiets wel zeer goed aangepakt. Wind turbulentie rondom de trapas zal nu vele malen minder zijn, wat zorgt voor een soepele pedaaltred. De pedaalas zit ook meer naar achteren dan standaard. Dit is eigenlijk een concept zoals de TT Shiv TRI die speciaal ontworpen werd voor lange (Ironman) afstanden. Ook de cockpit is misschien wel wat overdreven maar zorgt voor betere handeling, zeker doordat de achterkant ook ver uitloopt (balans).
    Persoonlijk niet mijn stijl van TT fiets maar ik kan het wel appreciëren!
    Benieuwd of de Diamondblack de strakke wind in Hawaii zal kunnen weerstaan, want het lijkt me wel een halve zeilboot.

  4. Primeur voor velofollies? Specialized bmc en andere grote merken die afkomen met de nieuwe triatlonbikes?

  5. Mooi telt niet bij de toppers hé. Resultaat des te meer.

  6. Ziet er vet uit ! Ik kan wel begrijpen dat sommigen het wat over the top vinden, maar buiten de opvulling in het midden is die wel niet zo heel anders dan sommige modellen zoals de plasma of zeker de p5 van cervelo.

  7. Vind sommige fietsen tegenwoordig al over de top.
    Back to basics. :)

  8. Beide worden ook direct2consumer verkocht. A la canyon maar de twee firma’s bevinden zich in de USA. Misschien wel nefast voor de importvreugde in EU.

  9. Hopelijk inderdaad schijfremmen in wedstrijdverband in de toekomst. Voor de rest lelijke fiets.

    • niet voor de poes? 😉

    • Zo lelijk is hij toch niet?

    • Alle jom. Daar wil je toch niet mee gezien worden

    • You’re on top of the game. Thanks for shniarg.

    • Wonderful story, reckoned we could combine a number of unrelated data, nevertheless definitely worth taking a look, whoa did 1 understand about Mid East has got a lot more problerms at the same time

    • moi je suis d’accord avec cette maman (moi je n’ai pas de fille mais 4 garçons ) si ma soeur (qui pour le moment n’arrive pas a en avoir ) peu pas en avoir et qu’elle me le demande je le ferai avec grand plaisir si cela peu lui donner un enfant

    • Salvatore, non erano dovute alle navi di passaggio…o meglio ancora alle navi che sondavano i fondali??Sono due fenomeni differenti. Questi sono effetti dovuti agli artefatti di compressione delle immagini. Quelli erano dovuti alle tecniche di sondaggio dei fondali.

    • Congressman Ryan wasn’t a gentleman, he was a wimp last night and judging from comments I heard in the parking lot after Mass this morning (St. Michael’s Annandale) he did our cause terrible damage by not taking on Biden, especially when Biden pretended to be a Catholic. He should have gone right down Biden’s throat about being a “pro-choice Catholic” and he let it pass. Everyone was saying this morning that he looked weak, he didn’t have specifics, and he let himself get bullied instead of standing up and fighting back. It was a disaster!

Leave a Reply to 3athlon.be Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>