Saturday , 18 August 2018

Taart voor triatleten: “The Recovery Brownie”

IMG_4616

Het is natuurlijk zeer verleidelijk: Na een zware fietstocht, de eindmeet in zicht, eerst snel even stoppen bij de bakker en wat lekkers meegrabbelen. Allesbehalve wat je lichaam nodig heeft op dat moment, maar het smaakt wel beter dan een steriele herstelmaaltijd. De sportdiëtist in mij krijgt hier de koude rillingen van, maar de chefkok in mij bedacht een oplossing: Meet ‘The Recovery Brownie’. Een lekker luchtige, smeuïge, very chocolaty treat die niet alleen lekker, maar ook nog eens sportnutritioneel verantwoord is. Hieronder vind je het recept. Geniet ervan!

Ingrediënten (8 porties)

– 4 eetlepels kokosolie
– 250 gram gekookte zwarte bonen
– 5 eieren
– 50 ml sterke koffie
– 150 gram kokosbloesemsuiker
– 4 eetlepels cacaopoeder
– 4 maatjes chocolade eiwitpoeder
– 16 gram bakpoeder
– Snuifje zout

Optioneel:
150 gram rood fruit
100 gram magere kwark

IMG_4617

Bereidingswijze:

Verwarm de oven voor op 160°C. Spoel de bonen af onder stromend water en mix (met een staafmixer of met een blender) samen met de koffie tot een gladde pasta.Splits de eieren. Klop de eiwitten stijf. Doe de dooiers samen met het suiker en de kokosolie in een kom en mix 5 minuten of langer tot het mengsel schuimt. Meng het dooiermengsel met de bonenpasta, het cacaopoeder, het eiwitpoeder, het bakpoeder en het zout. Spatel de eiwitten door het beslag. Schep het beslag in een vierkante cakevorm van 20 centimeter diameter en bak 35 minuten in de voorverwarmde oven. Laat de brownie afkoelen en snij in 8 gelijke stukken.

Wilt het oog ook wat? Werk elk stuk dan af met een flinke lepel magere kwark en het rode fruit.

About Ien Vitse

Ien Vitse
Onze sportdiëtiste stond Gert-Jan via FoodForAthletes al persoonlijk bij met voedingsadvies en lekkere gerechten voor zijn triatlonwedstrijden. Op 3athlon.be zal deze foodie regelmatig interessante tips geven en je voorzien van smakelijke recepten...

18 comments

  1. Sylva Vandewiele

    Uitgeprobeerd en goedgekeurd!
    We zien uit naar nog zo’n receptjes!

  2. Challenge Geraardsbergen! Een dagske T2 is ook wel iets om van te tecuperen!

  3. Recepten voor tijdens komen er nog aan! Deze is voor erna 😉

    • 3athlon.be kan je me uitleggen waarom je kokosvet verkiest ?

    • Omdat dat stolt bij kamertemperatuur. (Bij de hitte van vandaag natuurlijk niet 😉 ) Je kan het kokosvet gerust vervangen door een andere neutraal smakende olie, zoals zonnebloemolie of koolzaadolie. Moest je het eens uitproberen, laat me dan gerust weten wat je ervan vond!

  4. Sandra De Schepper Niels Loete

  5. Jan De Clercq Zeg maar waar en wanneer 😉

  6. we gaan dat eens uitproberen: ik lees een recept voor 8 porties! Dan zoeken we nog 6 andere zotten hmmmmm

  7. Ik dacht dat jij dat ging maken op trainingsweekend? 😉

  8. Boy van West Jeske van der Velden

Leave a Reply to Janneke van West-Langendijk Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>