Wednesday , 13 December 2017

Schijfremmen in triatlon, ja of nee?

Afgelopen maandag moest een deelnemer aan het Belgisch kampioenschap kwarttriatlon rechtsomkeer maken bij de ingang van de wisselzone. Bij de bike check-in werd hem de toegang met zijn fiets met schrijfremmen resoluut geweigerd. De man ging nog op zoek naar een vervangfiets maar we weten zelfs niet of dat nog gelukt is. Het was voor ons aanleiding genoeg om eens op zoek te gaan naar hoe het nu precies zit met schijfremmen in triatlon. “Nee, nergens toegelaten,” zegt de VTDL. “Ja, in niet-stayerwedstrijden moet het kunnen,” zegt Sportevents. “Zes van de tien verkochte fietsen hebben schijfremmen,” zegt Athlete Fitting…

Het standpunt van de VTDL, de Vlaamse Triatlon- en Duatlon Liga, is hetzelfde als dat van de ITU, de International Triathlon Union. “Omwille van veiligheidsredenen worden momenteel geen schijfremmen toegelaten op alle wegwedstrijden triatlon/duatlon van de VTDL/LBFTD, dit zowel voor non-drafting als draftingraces (waar in peloton gereden wordt). De enige uitzondering op de regel zijn de offroadwedstrijden waar er met MTB gereden wordt. De Sportreglementen volgen hierin het advies van internationale wielerunie UCI (zie SR, hfdstk 5.2),” zo luidt het op de site van de VTDL.

In Nederland verboden in 2017

In België nemen ze naar 2017 toe nog geen standpunt in, anders dan dat de sportreglementen de internationale reglementen volgen van de ITU. Nederland gaat wel alvast een stap verder. De NTB handhaaft in elitewedstrijden bij triatlons en duatlons een verbod voor schijfremmen voor 2017, daar waar de UCI nog steeds geen definitieve beslissing gecommuniceerd heeft.

Culprit Legend

In 2015 waren we zelf bij de onthulling in Hawaii van de Culprit Legend, een Triatlonfiets met disc brakes

Zondag is er halve triatlon in Deinze. Wij polsten bij Wim De Doncker van Sportevents of fietsen met disc brakes daar wel toegelaten zijn. “We hebben op 301 deelnemers slechts 2 aanvragen gekregen van atleten die wilden weten of ze hun fiets met schijfremmen mogen gebruiken op de halve triatlon. Wij geven hen wel groen licht om te starten. Ik zie namelijk geen enkel probleem in onze niet-stayerwedstrijden. Dan wordt er niet in peloton gereden. Al vraag ik me af of het voorbehoud van de ITU en UCI inzake schijfremmen sowieso wel terecht is. In het mountainbiken is het al jaren ingeburgerd en die rijden toch ook regelmatig in grote groepen én tegen hoge snelheid. Dus laat het duidelijk zijn: bij Sportevents non-drafting races zijn schijfremmen toegestaan.”

“Eens je overstapt, wil je nooit meer terug”

Op 1 oktober 2016 start het nieuwe wielerseizoen 2017. Alle grote fietsmerken hebben hun productie afgesteld op schijfremmen. “Van de tien fietsen die ik vandaag verkoop, zijn er zes met disc brakes,” vertelt John Meuleman van Athlete Fitting in Erembodegem. Hij is al jaren vaste partner van 3athlon.be en ontvangt in zijn fietsenwinkel naast wielrenners ook veel triatleten. “Ik ben absoluut voorstander van de disc brakes. Sterker nog, ik krijg hier van renners te horen dat eens ze een fiets met remschijven hebben aangekocht, ze niet meer terug willen. Het verhoogt de veiligheid enorm omdat je remafstand kleiner wordt. In het zogenaamde disc brake incident in Parijs-Roubaix zou achteraf blijken dat de wonde veroorzaakt was door een tandwiel en niet door de schijfrem zelf. Er gaan met schijfremmen meer ongevallen voorkomen worden dan dat er verwondingen door ontstaan.”

Roadmachine-01_Ultegra-Di2

De 2017 BMC Roadmachine, alleen maar met disc brakes te krijgen

Maar wat raadt hij dan aan triatleten aan die nu of voor volgend seizoen een nieuwe fiets willen aanschaffen? “Dat is een moeilijke hé… Ik heb een mail naar de ITU in Zwitserland gestuurd, maar die trekken hun paraplu open en schuiven de hete aardappel door naar de UCI. En dan kom je dus in een grijze zone terecht, want als het bij de ITU over de lange afstand gaat, zijn andere modificaties aan de fietsen wel toegestaan, zoals het stuur naar voor en het zadel naar achter verplaatsen, of het gebruik van opzetstuurtjes. Dit terwijl de UCI het in principe verbiedt. Ironman en Challenge laten het gebruik van schijfremmen dan weer wel toe.”

“Ik verwacht alleszins een beslissing van de UCI voor 1 oktober. De magazijnen bij de grote merken staan vol met fietsen met schijfremmen. Ik heb hier acht nieuwe modellen voor 2017 binnengekregen… allemaal met disc brakes, zoals de BMC Roadmachine. Als de UCI geen schijfremmen toelaat in competities, dan is het hek van de dam. Dan verwacht ik dat alle grote merken die twee jaar geleden met de UCI aan tafel zijn gaan zitten, in opstand gaan komen. Elk frame, elke groep, alle wielen zijn voor 2017 voorbereid voor schijfremmen. Shimano, Sram en Campagnolo zetten alleen nog in op schijfremmen. De winkels staan vol… Wat verwachten ze? Dat we allemaal, zowel verkopers als kopers, zes maanden gaan wachten en op het strand gaan zitten? We zitten in een enorme grijze zone en het wordt hoog tijd dat er een duidelijk beslissing en communicatie komt.”

Voorlopig blijft het dus in België voor de voorstanders van de disc brakes afwachten geblazen en hopen maar dat de UCI snel communiceert en dat de ITU en vervolgens de VTDL en de LBFTD zijn sportreglementen daar snel op aanpast…

About Hans Cleemput

Hans Cleemput
Hans is hoofdredacteur van 3athlon.be en speaker op veel triatlon en duatlon wedstrijden. Sinds Kapelle Op Den Bos 2014 mag hij zich ook triatleet noemen :-)

6 comments

  1. Wat vinden ze hier bij Trek van Tom Van de Keere?

  2. Ik blijf een non-believer! Trouwens: een Aero fiets met disc brakes… spreekt dat elkaar niet een beetje tegen?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>