Sunday , 21 October 2018

Snelste bike split in Roth – Uvex Race 8

Het was een gok in 2017 van Uvex om hun nieuwe model van tijdrithelm voor te stellen tijdens Challenge Roth, maar het leven is aan de durvers. De winst van Bart Aernouts en de snelste bike split van Maurice Clavel, uiteindelijk als derde op het podium, was voor Uvex de gedroomde reclame voor hun Race 8 “heading for the perfect race”. Wij konden er een bemachtigen en wierpen ons lijf in de strijd voor een perfecte wedstrijd.

Looks

Laten we met de deur in huis vallen: de helm ziet er groot uit. Hij maakt een relatief brede bocht om het hoofd en het vizier komt relatief laag over het gezicht; de punt daarentegen loopt niet bijzonder ver door naar achteren. Raar op het eerste zicht, maar weldegelijk zo bedacht door Uvex: “de Race 8 is speciaal ontworpen voor een lage, agressieve positie op de fiets. Het wijde en lage design laat een betere airflow over de schouders en de kin toe, terwijl de centrale luchtinlaat de druk op het voorhoofd verlicht”.

Foto: 3athlon.be/Mario Vanacker

Foto: 3athlon.be/Mario Vanacker

Het pallet aan kleuren dat je kan kiezen bij de commercieel verkrijgbare Race 8 is aan de beperkte kant. Om niet te zeggen dat je geen keuze hebt. Een witte helm met een dubbele zwarte lijn. Soberheid siert, zeggen we dan.

Pasvorm

Net als bij de kleuren zijn ook de maten aan de beperkte kant. Dit zal echter geen invloed hebben op eventuele aanvaringen met de fashion police, en het feit dat een tijdrit helm altijd een beetje dat buitenaards champignon effect heeft, helpt ook met de zaken te relativeren.

De beschikbare maten zijn niet enorm klein, 56-58, maar ook niet uitzonderlijk groot, 59-61. Hele kleine koppies zullen ten volle gebruik moeten maken van het standaard draaisysteem om de binnenliner aan te passen. Een nadeel aan dit draaisysteem is dat het redelijk diep in de punt zit. De binnenmaat aanpassen terwijl je de helm op hebt is mogelijk, maar vergt de nodige flexibiliteit in de vingers.

Sluiting

Op de Uvex Race 8 vinden we geen standaard sluiting terug. Het kinstuk is verstelbaar zoals bij alle helmen, maar de sluiting is eerder van het type dat je op een ski- of motorhelm zou verwachten. Een voordeel hier van is dat je niet de volledige afregeling met de lintjes moet doen, de clips geeft je nog een tweetal centimeter speling in functie van het volume van je kin op die bepaalde dag.

DSCN2811

Het vergt een kleine aanpassing, maar eenmaal je de techniek onder de knie hebt is het minstens even snel in transitie.

Verlu/ichting

Het grote struikelblok bij tijdrit helmen is en blijft het voorzien van voldoende verluchting. Ventilatiegaten en aerodynamica zijn blijkbaar geen goede combinatie. Ook de Uvex Race 8 lijkt hier in een compromis te moeten sluiten. Zoals eerder gezegd heeft de helm één enkele inlaat, centraal op het voorhoofd, en een enkele uitlaat in de punt. Ideaal om de hersenpan in een oven om te toveren zou je denken, maar wij hebben de helm getest tijdens The Championship Challenge Samorin en kunnen met de hand op het hart zeggen dat het best wel te verdragen viel. Voor zij die niet aanwezig waren op dat prachtige event, het was warm. Heel warm. Een ander voorbeeld komt van onze landgenoot Bart Aernouts. Hij droeg diezelfde helm op datzelfde event én won in 2017 Ironman Lanzarote met de Race 8.

Foto: 3athlon.be/Mario Vanacker

Foto: 3athlon.be/Mario Vanacker

De grote frontale oppervlakte van de helm wordt grotendeels ingenomen door het vizier. Laat dit weg en je zal beduidend meer ventilatie krijgen. Het afneembare vizier klikt vast met ingewerkte magneten, wat leidt tot een naadloos oppervlak bij installatie. Wanneer het vizier opengeklapt is lijkt het te zweven, helaas is het op- en afbouwen van het vizier niet echt easy-going wanneer je aan het rijden bent. Het vergt niet veel manipulatie, maar de ligplaats luistert nogal nauw.

DSCN2812

Dit zorgt er voor dat de helm best met vizier klaarligt in de wisselzone. Het nadeel hier van is, omdat het geheel tot redelijk diep op het gezicht naar beneden komt, dat je misschien wel even moet wringen om je hoofd er op een vlotte manier in te krijgen. Waarvoor de adrenaline van een wedstrijd al niet goed kan zijn…

 

Wat ons betreft is dit een prima tijdrithelm. Wij gebruiken hem steeds met vizier en hebben gemerkt dat, na een paar keer oefenen, het steeds vlotter gaat om ons hoofd er in te duwen. Of hij nu effectief sneller is dan andere helmen kunnen we niet objectief weten, maar het geluid van de wind tegen de zijkanten geeft je het gevoel op een motor te zitten.

About Tom Verelst

Tom Verelst
Als hij geen trisuit aanheeft van de Militaire Ploeg, draagt hij er eentje van 3athlon.be! Daarnaast neemt hij graag de spreekwoordelijke pen ter hand om verslagjes, columns en artikels te schrijven.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>