Sunday , 23 September 2018

Team Sky op de testbank – Stages Ultegra R800

DSCN2466

Naast aero helmen hebben we bij de redactie ook meer technologische snufjes opgestuurd gekregen om te testen en te reviewen ter uwer informatie en entertainment. De vermogensmeter is hier de koploper van. Sinds een paar jaar niet meer weg te denken bij analyse van trainingen en wedstrijden, stellen wij jullie verschillende modellen voor. De eerste: Stages Ultegra R8000.

Ondertussen is het bekend, ons redactielid heeft een voorliefde voor Team Sky en alles wat zij gebruiken. Hoewel hij zo objectief mogelijk zal trachten te zijn, valt de Stages Ultegra 8000 crank onder deze noemer. Of misschien toch niet helemaal… Team Sky gebruikt de dubbelzijdige versie, bij 3athlon.be hebben we enkel de linker crankarm opgestuurd gekregen. Het waarom zal verderop uit de doeken gedaan worden.

Eenvoud en beschikbaarheid

Je hoeft absoluut geen technisch wonder te zijn om een crank te versteken. Een linkerarm vervangen is dan nog eens half zo gemakkelijk. Het enige wat je nodig hebt is een momentsleutel en eventueel een Shimano koppelstukje om het dichtingsplaatje te kunnen verwijderen. Ik schrijf eventueel omdat dit (bij een goede installatie) handvast gedraaid is en je het, met noeste arbeidersvingers zoals de mijne, kunt los- en vastdraaien door je vinger in het gaatje te duwen. Vijf minuten van je leven kost dit. Tien minuten als je toch de YouTube instructies nodig hebt.

De Stages crank gebruikt een standaard CR2032 batterij, een voordeel naar mijn bescheiden mening. Dit is een van de meest voorkomende platte batterijen, zo heb je dus ongeveer overal ter wereld de garantie dat je je crank kan doen herleven wanneer de batterij de geest gegeven heeft. De geest geven? Doet ie dat dan? Inderdaad. Stages claimt dat dit gebeurt na 200 uur (voor de enkelzijdige, 175 uur voor de dubbelzijdige), zo lang hebben we hem nog niet getest, maar als we het tegendeel kunnen bewijzen zal er zeker een update volgen!

R8000-L_012

Pairing en kalibratie

De Stages crank is zowel ANT+ als BlueTooth Smart compatibel, wat goed nieuws is voor de Polar aanhangers, die toch wel beperkt zitten qua keuze in vermogensmeters. Het koppelen aan onze Polar V650 en V800 ging zonder enige noemenswaardige problemen. Ook de Garmin Forerunner 920 van Eline Desaunois ondervond geen probleem om de crank te herkennen. Maar toen begon de miserie…

De crank gaf geen waarden door, noch op de Polar, noch op de Garmin. Na contact met Florian Grafmüller, Sales & Customer Support Manager binnen Stages Benelux, kregen we het volgende antwoord: “het is een gekend probleem wanneer de crank gekoppeld wordt aan Polar Headunits die niet over de meest recente firmware beschikken. Deze hebben de neiging zaken in de settings aan te passen, waardoor de crank onbruikbaar wordt.” Gewapend met deze input hebben we via de StagesPower App (zowel Android als iOS) een firmware update gelanceerd en, wonder boven wonder, getalletjes verschenen! Dit is toch iets om rekening mee te houden tijdens de eerste troubleshooting.

In tegenstelling tot andere vermogensmeters werkt de Stages crank met ‘Active Temperature Control’. In verstaanbare taal wil dit zeggen dat je de Stages niet moet kalibreren om de zoveel tijd of bij gebruik in veranderlijke klimatologische omstandigheden.

Vergelijking

Stages claimt een 1.5% correctheid op de ontwikkelde data. Dit klinkt mooi, maar dit is iets wat alle vermogensmeters beweren. Op onze zelf ontwikkelde testbank hebben we de Stages in een head-to-head geplaatst met een Elite Drivo en de PowerTap P1 pedalen. Meer info kan je in een eerste tijd vinden in de in-depth-review; na de PowerTap P1 review zullen ook de vergelijkende grafieken gepubliceerd worden en dit voor zowel vermogen als kadans.

DSCN2468

Bedenkingen

Voor de weight weenies onder jullie, het veranderen van crank voegt amper 15 gram toe aan je fiets. Dit is, voor zover wij zijn tegengekomen de lichtste toevoeging op het vlak van vermogensmeters. Ook op het vlak van afwerking ga je aan aerodynamica niet veel inboeten: de buitenkant van de crank is identiek als de standaard Ultegra, de binnen kan heeft enkel een klein extra plaatje om de batterij te huisvesten.

Het mooie aan Stages is dat je ten allen tijde de mogelijkheid hebt om van je enkelzijdige meting over te gaan naar een dubbelzijdige. Als je een L crank hebt is deze er standaard op voorzien om gekoppeld te kunnen worden aan een R crank. Toegegeven, je gaat meer geld kwijt zijn dan wanneer je van de eerste keer een dubbelzijdige had gekocht, maar desalniettemin is het een van de enige merken die deze optie aanbiedt. Om je een idee te geven, de enkelzijdige L kost je 580 euro, de enkelzijdige R 650. Als je van in den beginne de dubbelzijdige gekocht had was je 1000 euro lichter geweest.

Waarom hebben we nu juist de L variant opgestuurd gekregen? Interessant en niet onbelangrijk! Als je geïnteresseerd zou zijn in het aanschaffen van een Stages, schenk dan bijzondere aandacht aan de compatibiliteit. Ons voorbeeld ter illustratie: wij beschikken over een Ultegra 6800 groepset, Stages wou een Ultegra R8000 ter onzer beschikking stellen. Wat blijkt, de plaatsing en speling van een Ultegra 6800 voorderailleur is niet compatibel met een Ultegra R8000 crankset. Gezien een linkerarm hier geen invloed op heeft, is het voor ons daarbij gebleven.

Zijn we tevreden van de Stages? Instalatiegemak, tevreden. Looks, tevreden. Batterijlevensduur, tevreden. Correctheid, lichten we later nog toe…

Wij zijn tevreden.

De volledige in-depth-review kan je hier vinden!

About Tom Verelst

Tom Verelst
Als hij geen trisuit aanheeft van de Militaire Ploeg, draagt hij er eentje van 3athlon.be! Daarnaast neemt hij graag de spreekwoordelijke pen ter hand om verslagjes, columns en artikels te schrijven.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>