Sunday , 23 September 2018

Veilig(er) terug naar school – Venilu Smart Helmet

2

Aerohelmen. Ze beschermen je dierbaarste bezit en zorgen voor een niet te verwaarloosbare energiebesparing op je trouwe tweewieler. Als je naast gepassioneerd atleet ook nog voltijds werkt probeer je vaak beiden te combineren, om zo het maximale uit die beperkte 24 uur te halen. Pendelen van en naar het werk, het kan een volwaardige training zijn. Maar stel dat je, zoals uw dienaar, bij de geografisch gedupeerden bent die elke dag naar hartje Brussel mogen fietsen en elke dag op centimeters na flirten met verbrijzelde ledematen door onoplettende (om het woord arrogante niet in de mond te nemen) automobilisten, dan heb je meer aan dat extra tikkeltje veiligheid dan aan die aerodynamische hebbedingen.

Trekken we de lijn door en denken we aan het voorbije jaar, waarin we afscheid hebben moeten nemen van collega atleten en meerdere voor lange tijd de lappenmand in hebben zien verdwijnen ten gevolge van een ongeval wordt de noodzaak aan dat extra tikkeltje veiligheid pijnlijk duidelijk.

Deze leemte heeft het Belgische bedrijf Venilu trachten op te vullen met zijn Smart Helmet, het is de opvolger van de Urban LEDs Helmet en is qua design meer naar het sportieve gericht. Ook op het vlak van veiligheidsfeatures heeft de helm een injectie met groeihormonen gehad.

De helm

Op het eerste zicht is de Venilu Smart Helmet een standaard off the shelf sportieve fietshelm, voldoende verluchtingsgaten en een uitneembare binnen liner. Deze liner garandeert een goede luchtcirculatie rond het hoofd en, aangezien hij met velcro gefixeerd is, garandeert een stankvrij kapsel. Als je je de moeite troost hem uit te nemen en te wassen.

Het kleurspectrum is aan de beperkte kant, wit met grijs (zoals onze testversie) of zwart met grijs. Soberheid siert en de meeste zullen hier hun gading wel in kunnen vinden.

De Venilu Smart Helmet is een one-size-fits-all helm. Zijn bereik ligt tussen de 53 en 59cm. Als je dus een klein koppie hebt zal je er ongetwijfeld de champignon-look op nahouden, maar mensen met een klein koppie als ik zullen zelden op Fashion Week verschijnen met een helm. Aanpassing van de binnen omtrek is via het gekende draaiknopje op het achterhoofd, gemakkelijk te doen op voorhand, gemakkelijk on-the-go.

Over het sluitingssysteem valt weinig over op te merken: een standaard sluiting, voorzien van een lapje vilt om de overtollige riemen proper weg te werken. Naast het kin stuk kunnen ook de riemen rond de oren aangepast worden door schuivers. Hoe beter de helm aansluit, hoe veiliger hij wordt.

Voorlopig blijven we op het vlakke wat de Venilu Smart Helmet an sich betreft. Hij beschikt over alle mogelijkheden om hem naar je hoofd te zetten, maar ook niet meer dan dat. Wat maakt de helm dan toch zo bijzonder?

Veiligheid 1.0

Het meest opvallende feature van de Venilu Smart Helmet zijn de ingebouwde LEDs. Inderdaad, ingebouwd. Als je toch gewoon zin hebt om hem als standaard helm te dragen zie je ze gewoonweg niet. Als je dan toch opteert voor dat extra tikkeltje veiligheid presenteren we: voor- en achterlichten! Knipperend of in een constante straal, dit is een keuze die je dient te maken in functie van de duur van de rit. Venilu claimt een batterijlevensduur in knipperende modus van 6 uur. Lang genoeg om de zon te zien opkomen me dunkt.

Smart_Helmet6-min

Tijdens de nachtelijke rit naar het exotische Brussel was ik wel blij dat ik extra fietslichtjes meegenomen had. De ingebouwde LEDs zijn voldoende om gezien te worden, maar absoluut niet om te zien. Er zit eveneens geen gyroscoop of accelerometer in de helm, het achterlicht gaat dus niet feller branden wanneer je remt.

Wat het achterlicht wel doet is automatisch naar een constante straal gaan als je de richtingsaanwijzers gebruikt. Je leest het goed: richtingsaanwijzers! Deze helm is duidelijk niet door BMW ontwikkeld. Links en rechts, zowel op de voor- als op de achterkant van de helm. Aan de verbaasde blikken van de automobilisten rondom mij te zien waren ze dit nog niet gewoon, ik ben dus ook de arm als bijkomende pinker blijven gebruiken. De richtingsaanwijzers dienen manueel aan- en afgezet te worden, er is geen modus waarin ze na een vijftal signalen automatisch afslaan. Wel krijg je een geluidstoon te horen (valt niet te missen) die je waarschuwt dat je aan het pinken bent.

Veiligheid 2.0

Een geluidstoon? Komt die dan uit de helm? Inderdaad. Er komt zelfs nog veel meer uit de helm. Juist boven de oren zitten twee speakers ingebouwd en dit brengt ons naadloos naar een oplossing voor een onveilige situatie die fietsers zelf veroorzaken: fietsen met muziek in de oren.

Toegegeven: ook ik ben in hetzelfde bedje ziek. Urenlange duurtraining eist een vorm van mentale afleiding, maar de optie waarvoor de meesten onder ons kiezen verbergt het omgevingsgeluid en per extensie ook het geluid van die vrachtwagen die het op je frêle lijfje gemunt heeft.

De ingebouwde speakers brengen de muziek van in je oren naar boven je oren en dempen dus in geen enkele zin het geluid van het verkeer. De muziek zelf, die wordt voorzien door je smartphone en via bluetooth naar de helm gebracht. Het volume van mijn smartphone gaat bij het verbinden van een bluetooth speaker automatisch naar halverwege, dit bleek ook meer dan voldoende te zijn om én de muziek goed te kunnen horen én niets van de omgeving te missen. Eenmaal verbonden krijg je ook de toestand van de batterij van de helm te zien op je GSM.

Het jammere is dat er geen gebruik gemaakt werd van bone conduct technology, waardoor de muziek ook hoorbaar is voor de mensen in de onmiddellijke nabijheid, hetgene je toch de discretie van een hangjongere op een bus geeft.

Wie zegt bluetooth zegt in één adem handenvrij bellen. Oproepen beantwoorden is mogelijk met een druk op de knop, de speakers en een ingebouwde microfoon. Let wel dat de omgeving meeluistert, hijgtelefoons kunnen dus rare blikken opleveren. Oproepen initiëren is niet mogelijk, maar dat zal ook niet je prioriteit zijn tijdens een training.

Bij uitbreiding kunnen alle geluidsfuncties van je smartphone door de helm overgenomen worden. Wil je graag GPS begeleiding? Route starten via Google Maps (best fietsroute selecteren) en de instructies volgen via de helm. Easy shit. De Venilu website suggereert Waze, gebruikers die wel weten waar de klepel hangt weten dat Waze geen fietsroutes berekend. Af te raden dus.

Het gebruik van bluetooth (zonder lichten) geeft je een batterijlevensduur van 10 uur.

3

Bediening van de veiligheidsfeatures

We hebben het al gehad over een druk op de knop. Maar welke knoppen zijn er allemaal? En waar bevinden ze zich?

De helm zelf heeft er drie, mooi ingewerkt en voorzien van een rubberen waterdichte behuizing. Een master power knop en twee knoppen voor het volgende en het vorige nummer in de playlist. Eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat buiten de aan/uit knop ik er geen meerwaarde in zie: eenmaal aan het rijden is het veel gemakkelijker gebruik te maken van de afstandsbediening. Deze afstandsbediening bevestig je in geen tijd aan je stuur. Geen nood aan straps of tape, een draaisysteem zorgt voor de juiste spanning en een vlotte op- of afbouw.

De afstandsbediening heeft zes duidelijk voelbare knoppen. Ze werden getest bij vriestemperaturen met handschoenen en zelfs dan werd er nooit de figuurlijke mist in gegaan. Een knop op de lichtmodus te wijzigen (knipperen of constante straal). Pinken links en rechts. Volgend of vorig nummer op de playlist. Opnemen of afleggen van de telefoon. Allemaal op vier vierkante centimeter en bediend door een 2032 batterij.

De batterij van de helm zelf kan worden opgeladen door middel van een meegeleverde micro-USB. Volledig opladen duurt een acceptabele 2 uur.

4

Wij zijn verkocht. Met €199,99 is de Venilu Smart Helmet absoluut niet de goedkoopste op de markt, zeker als je er rekening mee houdt dat je voor wedstrijden waarschijnlijk toch een andere zal aanschaffen, maar zoals een wijs man ooit zei: “buy a $10 helmet for a $10 head”.

 

About Tom Verelst

Tom Verelst
Als hij geen trisuit aanheeft van de Militaire Ploeg, draagt hij er eentje van 3athlon.be! Daarnaast neemt hij graag de spreekwoordelijke pen ter hand om verslagjes, columns en artikels te schrijven.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>